„Quo vadis” Henryka Sienkiewicza to powieść historyczna osadzona w starożytnym Rzymie za czasów cesarza Nerona. Opowiada o miłości patrycjusza Marka Winicjusza i chrześcijanki Ligii oraz o losach pierwszych chrześcijan prześladowanych przez cesarza.

Miłość Winicjusza i Ligii

Marek Winicjusz, młody rzymski patrycjusz, zakochuje się w Ligii, chrześcijance wychowanej w Rzymie. Początkowo traktuje ją jak zdobycz, ale gdy poznaje jej wiarę i wartości, zaczyna się zmieniać. Ligia nie chce zostać jego kochanką – wierzy, że miłość powinna być czysta i oparta na szacunku.

Przemiana bohatera

Winicjusz początkowo próbuje zdobyć Ligię siłą – cesarz Neron przekazuje mu ją jako niewolnicę. Jednak Ligia ucieka i ukrywa się wśród chrześcijan. Z pomocą przyjaciela, Petroniusza, oraz siłacza Ursusa, Marek odnajduje ją, lecz zamiast porwać, zaczyna rozumieć jej świat.

Pod wpływem nauk apostoła Piotra i życia wśród chrześcijan Winicjusz stopniowo porzuca swój egoizm i brutalność, przechodząc wewnętrzną przemianę.

Pożar Rzymu i prześladowania chrześcijan

Neron, chcąc odwrócić uwagę od własnych rządów, podpala Rzym i zrzuca winę na chrześcijan. Rozpoczynają się brutalne prześladowania – tysiące wiernych giną na arenach, rzucani lwom na pożarcie.

Winicjusz stara się ocalić Ligię, która zostaje skazana na śmierć. Na arenie Neron każe przywiązać ją do rogu dzikiego tura, ale Ursus, dzięki swojej niezwykłej sile, zabija zwierzę i ratuje dziewczynę.

Ucieczka i zakończenie

Po tych wydarzeniach Winicjusz przyjmuje chrześcijaństwo i opuszcza Rzym razem z Ligią, by żyć w pokoju. Neron, osamotniony i znienawidzony, wkrótce ginie.

„Quo vadis” to opowieść o przemianie duchowej, miłości i walce dobra ze złem. Sienkiewicz pokazuje siłę chrześcijańskiej wiary w świecie pełnym okrucieństwa oraz zwycięstwo wartości moralnych nad tyranią i zepsuciem.